14a MOSTRA DE CINEMA ETNOGRÀFIC DE CATALUNYA

03/09/2024

19:30

L’institut Ramon Muntaner, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i altres entitats de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial organitzen, des de l’any 2011, la Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic, durant el segon semestre de l’any. El Cicle ens mostra produccions audiovisuals relacionades amb la recerca i el patrimoni etnològic en general que combina filmacions amateurs antigues amb documentals i pel·lícules de ficció, totes sota el denominador comú de ser, d’una manera o altra, testimonis de formes de vida que es donen en la nostra societat. Alhora, la mostra també pretén il·lustrar com en les últimes dècades l’audiovisual ha penetrat en l’etnografia i vol posar en relleu com la recerca etnològica s’ha servit de l’audiovisual per documentar i explicar allò que ha investigat. Aquest any d’enguany, el tema del cicle és l’associacionisme i el cooperativisme.
Organitzat pel Taller d’Història de Gràcia i el Centre de Cultura Popular La Violeta de Gràcia.


Projeccions:
ATENEUS: LLAVOR DE LLIBERTAT,
SERGI SANDÚA (60’), 2019
Dimarts 3 de setembre 2024 a les 19.30 h.
Un documental promogut per la Federació d’Ateneus de Catalunya que explica el que han fet els ateneus del país. Una història que pretén posar en relleu la magnitud del moviment ateneístic i el rol que ha jugat aquest col·lectiu en el manteniment i impuls de la cultura catalana.

MELTING POT: CASTELLERS INDIS, GOVINDES CATALANS,
DE MARTA SALETA (52’:07”), 2014
Dimarts 17 de setembre 2024 a les 19.30 h.
Un documental que ens apropa a les torres humanes tant a Catalunya (castells) com a l’Índia (piràmides “govindes”), de la mà dels Castellers de Sants arran de la seva participació en el Festival del Dahi Handi a Tharashtra, i amb la col·laboració de la colla Sarvajanil Golulashtami mandal, la més antiga de Thane. Una història amb més de set mil quilòmetres de distància entre la cultura i la societat catalana i l’Índia, amb emocions similars i el diàleg que genera aquesta passió comuna

ELS ÚLTIMS, DE ROGER GÓMEZ I DANI
RESINES (53’), 2012
Dimecres 25 de setembre 2024 a les 19.30 h.
Un documental que explica les vivències del veïnatge del carrer de Puigmartí en el moment de preparar el guarniment del seu carrer per la festa major de 2011. Una història que explica les vicissituds d’aquestes veïnes d’un carrer de la festa que dècades abans havia assolit diversos primers premi i que en pas dels anys, per diferents circumstàncies, va quedar l’últim, i com des de la socialització del col·lectiu van saber recuperar-se.

Activitats relacionades